Kolejne warsztaty prowadzone w ramach projekty partycypacyjny raport o stanie gminy

W dniach 7-8 listopad 2019 odbyły się kolejne warsztaty prowadzone w ramach projekty partycypacyjny raport o stanie gminy, który ZSP realizuje w oparciu o dotację z Funduszu inicjatyw Obywatelskich.
Część merytoryczna warsztatów rozpoczęła prezentacja przedstawiająca: Ustawę z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. Zwrócił uwagę na różne elementy wynikające z tej ustawy wpływające na funkcjonowanie JST, z których jednym z elementów jest koniczność opracowywania raportu o stanie gminy. Następnie omówiono szczegółowo zapisy art. Art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym, wprowadzający raport o stanie gminy.
W dyskusji szukano odpowiedz na pytania:

  • Czym może/powinien być raport, jaka może być jego istota, cel?
  • Jaki powinien być raport, jakie powinien mieć cechy, charakter?
  • Czym raport dla urzędu? Jakie korzyści dla wójta?
  • Czym raport dla mieszkańca? Jakie korzyści dla mieszkańca?
    Następny etap warsztatów obejmował dyskusje nad znalezieniem odpowiedzi na zagadnienia, związane z treścią „Raport obejmuje podsumowanie działalności wójta w roku poprzednim, w szczególności realizację polityk, programów i strategii, uchwał rady gminy i budżetu obywatelskiego.
  • Co powinien obejmować raport, co powinno być w nim opisane? Czyli jak – rozumieć to stwierdzenie szczególności czyli co poza politykami, programami, strategiami, uchwałami rady gminy i budżetem obywatelskim?
  • Jak rozumieć podsumowanie działalności wójta? Czy chodzi tylko o wójta? Czy o cały urząd? Czy też podległe jednostki?
  • Jak interpretować „w roku poprzednim”?
  • jakie uchwały organu wykonawczego powinny znaleźć się w raporcie?
    Kolejny etap warsztatów obejmował dyskusje na temat występujących w gminach dokumentów planistycznych. Omówiono różnice pomiędzy strategią, polityką i programem. Następnie odbyła się dyskusja na temat – w jaki sposób prezentować w raporcie sprawdzanie z realizacji strategii, polityk, programów.
    Prezentowano wybrane fragmentu różnych dokumentów i dyskutowano nad formą ich ujęcia w raporcie.
    Spotkanie rozpoczęła dyskusja na temat ustalenia spisu treści raportu. W dalszej kolejności dyskutowano na temat umieszczenia w treści raportu elementów niewynikających bezpośrednio z zapisów ustawowych. Zwracano uwagę, na możliwość wykorzystania raportu do celów edukacji obywatelskiej. Jako istotne treści, które mogłyby się znaleźć w raporcie wskazywano na przedstawienie ogólnej informacji o zadaniach gminy oraz uproszczone sprawdzanie finansowe.
    Kolejny etap obejmował zaprezentowanie różnych narzędzi partycypacji publicznej. Omówiono zasady organizacji: zespołów roboczych, World Café, kawiarni obywatelskiej, panel obywatelskiego, spotkań konsultacyjnych.
    Na zakończenie warsztatów podjęto dyskusje na temat wykorzystania pozyskanej wiedzy na temat narzędzi partycypacji w metodyce przygotowania raportu.

Do pobrania

Skip to content