Ogólna koncepcja oraz przewidywane jakościowe rezultaty realizacji zadania Rozwój kultury na rzecz wzmocnienia kapitału społecznego na poziomie lokalnym realizowanego w ramach Programu Edukacja Kulturalna

Główny cel strategiczny Strategii Rozwoju Kapitału Społecznego (SRKS), jakim jest wzrost jakości życia społecznego i kulturalnego Polaków, będzie realizowany poprzez trzy cele szczegółowe: zwiększenie zaangażowania obywateli w życie publiczne, wzmacnianie roli kultury w budowaniu tożsamości i postaw obywatelskich oraz zwiększenie wykorzystania potencjału kulturowego i kreatywnego dla rozwoju. W Strategii kapitał społeczny rozumiany jest jako wynikająca z zaufania oraz obowiązujących norm i wzorów postępowania, zdolność do mobilizacji i łączenia zasobów, która sprzyja kreatywności oraz wzmacnia wolę współpracy i porozumienia w osiąganiu wspólnych celów.

Wzrost kapitału społecznego wymaga pełniejszego wykorzystania wybranych zasobów i narzędzi z obszaru kultury i dziedzictwa narodowego, m.in. w wymiarze budowania tożsamości i kształtowania postaw obywatelskich. Zgodnie z zapisami SRKS wydarzenia, inicjatywy i zasoby o charakterze kulturalnym mogą wzmacniać poczucie wspólnoty i tożsamości, cementować środowiska lokalne, stwarzać przestrzeń do poszukiwań i inspiracji oraz stanowić miejsce spotkań dla różnych grup wiekowych i zawodowych. Dalej czytamy: znaczenie kultury dla rozwoju i jakości kapitału społecznego jest wieloaspektowe. Z jednej strony warunkuje ona zachowania i postawy, ustanawia kody i sposoby komunikowania oraz organizacji społeczeństwa, z drugiej zaś stanowi zasób materialnych i niematerialnych dóbr, które tworzą fundament tożsamości i spoiwo społeczności. Potencjał kulturowy determinuje więc w istotnym zakresie sposoby podejmowania decyzji, umożliwia budowanie atmosfery otwartości i wzajemnego zaufania. Jednym z istotnych problemów przedstawionych w SRKS, jest niewystarczający poziom wykorzystania potencjału rozwojowego instytucji kultury m.in. w kontekście budowy potencjału rozwoju w wymiarze terytorialnym. Tego rodzaju wsparcie generuje również liczne korzyści w kontekście społecznym, stymulując wzrost poziomu kapitału społecznego oraz rozwój postaw kreatywnych. Wśród celów szczegółowych SRKS , wymienia się

– Wzmocnienie i upowszechnienie mechanizmów dialogu i współpracy,

– Wspieranie rozwoju partnerstwa i innych form współpracy w obszarze realizacji zadań publicznych,

– Tworzenie warunków oraz budowanie kompetencji dla wzmacniania uczestnictwa w kulturze.

Realizacja tych celów związana jest z podniesiemy kompetencji przedstawicieli samorządu, pracowników instytucji kultury w zakresie stosowania nowoczesnych narzędzi zarzadzania. W tym miejscu warto nawiązać do jednej z podstawowych zasad prowadzenia polityki rozwoju wymienionej w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, tj. zasady Polska Silna Współpracą, zgodnie z którą: współpraca i partnerstwo oznacza zaangażowanie i szeroko zakrojone współdziałanie pomiędzy podmiotami publicznymi, prywatnymi, organizacjami pozarządowymi, sektorem nauki i społeczeństwem obywatelskim na różnych etapach planowania i realizacji działań rozwojowych. Wśród celów Strategii wymienia się:

– wprowadzenie podejścia projektowego – „kultury” pracy projektowej w administracji, a w konsekwencji efektywnych metod zarządzania projektami w sferze publicznej.

– opracowywanie i podejmowanie projektów dialogu strategicznego z szerokimi grupami interesariuszy dotyczących żywotnie ważnych problemów i rozwiązań, zwłaszcza innowacyjnych (dotyczących społeczeństwa, państwa, gospodarki, kultury, standardów cywilizacyjnych

itd.).

– zwiększenie efektywności programowania rozwoju poprzez zintegrowanie planowania przestrzennego i społeczno-gospodarczego oraz zapewnienie realnej partycypacji społecznej.

Biorąc powyższe pod uwagę działania projektowe obejmą zwiększenie kompetencji zarządzających kulturą w gminach i powiatach w obszarach:

– zarządzania projektowego;

– zarządzania strategicznego;

– animacji i prowadzenie partnerstw instytucji kultury, organizacji społecznych oraz gospodarczych jako efektywnego narzędzia rozwoju usług kulturalnych;

– narzędzi badania jakości usług kulturalnych;

– narzędzi partycypacji obywatelskiej.

Rezultatem jakościowym projektu będzie zwiększenie kompetencji osób zarządzającymi usługami kulturalnymi na poziomie lokalnym, obejmujących narzędzia służące partycypacyjnemu planowaniu i realizacji działań kulturalnych.

Skip to content