NEWSLETTER 5/2019
Związku Samorządów Polskich opracowany w ramach programu Partycypacyjny Raport o stanie Gminy.
W ramach projektu „Partycypacyjny raport o stanie gminy”
W dniach 27-28 sierpień odbyły się warsztaty strategiczne których celem było Opracowanie Strategii Rozwoju Stowarzyszenia.
Warsztaty otworzył Prezes Związku Samorządów Polskich, witając uczestników. Po powitaniu poprosił o przedstawienie
Grzegorz Grabowski dokonał Prezentacji NIW oraz Programu FIO. Następnie przedstawił ogólne założenia projektu Partycypacyjny raport o stanie gminy.
Kolejnym etapem warsztatów, którym była dyskusją nad pytaniami:
Czy stowarzyszeniu jest potrzebna strategia rozwoju ?
Jak zdefiniować strategie dla stowarzyszenia?
Co powinna obejmować strategia dla stowarzyszanie?
Następnie opracowana listę interesariuszy według kryterium: bezpośrednio zainteresowanych i pośrednio zainteresowanych a druga pozytywnie nastawionych i negatywnie nastawionych. Następnie odbyła się prezentacja prac w grupach i dyskusja nad przedstawionymi wynikami prac.
W dalszej części opracowano SWOT dla Stowarzyszenia, opracowując:
Grupa A – mocne strony
Grupa B – słabe strony
Grupa C- szanse
Grupa D- zagrożenia
Kolejnym etapem prac było opracowanie czteroelementowej misji rozwoju stowarzyszenia, zgodnej z modelem model Ashridge.
Następnie cała grupa dyskutowała nad określeniem elementów misji, tj.:
A – podstawowym celem – zasadnicza aspiracja rozwoju;
B – wartościami – istotne z punktu widzenia rozwoju członków stowarzyszenia wartości, to w co wierzymy;
C – standardami zachowań – procedury, polityki i schematy działania;
D – głównymi kierunkami strategicznego rozwoju (domeny).
Uwaga. Zapisy z warsztatów będą po redakcji wykorzystane do opracowania dokumentu Strategii Rozwoju Związku Samorządów Polskich, który będzie opracowany po drugim warsztacie strategicznym.
Z życia organizacji
21 sierpnia Związek Samorządów Polskich złożył swoje uwagi podczas posiedzenia komisji sejmowej omawiającej projekt nowelizacji ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
Najważniejsze rekomendowane rozwiązania:
1. Wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji polityki gospodarczej państwa.
2. Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych poprzez:
1) wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia;
2) nałożenie obowiązku dla centralnych organów administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla poszczególnych kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów postępowań, obecnie funkcjonujących w ramach Pzp;
3) wprowadzenie obowiązku kwartalnej aktualizacji rocznych planów postępowań;
4) koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze tj. Biuletynie Zamówień Publicznych (poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE);
5) zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą poprzez podkreślenie roli przygotowania postępowania;
6) wprowadzenie do ustawy zasady efektywności.
3. Uproszczenie zasad podmiotowej kwalifikacji wykonawców poprzez:
1) uproszczenie warunków udziału w postępowaniu;
2) ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.
4. Uproszczenie proceduralne w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych (wprowadzenie podstawowej procedury uproszczonej).
5. Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego poprzez:
1) określenie zasad kształtowania umów;
2) wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;
3) określenie obowiązkowych postanowień umownych;
4) wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.
6. Wprowadzenie obowiązku ewaluacji realizacji umowy.
7. Zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego.
8. Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy.
9. Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia KIO:
1) obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO;
2) wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO.
10. Usprawnienie systemu kontroli poprzez:
1) wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych;
2) przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa;
3) obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.
11. Wzmocnienie roli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i propagowaniu dobrych praktyk i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.
26 sierpnia w Polańczyku odbyła się konferencja Związku Samorządów Polskich dla Województwa Podkarpackiego. Bardzo dziękujemy za miłą atmosferę i znakomite przyjęcie władz naszego stowarzyszenia na Podkarpaciu.