NEWSLETTER 4/2019

Związku Samorządów Polskich opracowany w ramach programu Partycypacyjny Raport o stanie Gminy.

W ramach projektu „Partycypacyjny raport o stanie gminy”

 W dniach  27-28 sierpień odbyły się warsztaty strategiczne których celem było Opracowanie Strategii Rozwoju Stowarzyszenia.

Warsztaty otworzył Prezes Związku Samorządów Polskich, witając uczestników. Po powitaniu poprosił o przedstawienie

Grzegorz Grabowski dokonał Prezentacji NIW oraz Programu FIO. Następnie przedstawił ogólne założenia projektu Partycypacyjny raport o stanie gminy.

Kolejnym etapem warsztatów, którym była dyskusją nad pytaniami:

Czy stowarzyszeniu jest potrzebna strategia rozwoju ?

Jak zdefiniować strategie dla stowarzyszenia? 

Co powinna obejmować strategia dla stowarzyszanie?

Następnie opracowana listę interesariuszy według kryterium: bezpośrednio zainteresowanych i  pośrednio zainteresowanych a druga pozytywnie nastawionych i negatywnie  nastawionych. Następnie odbyła się prezentacja prac w grupach i dyskusja nad przedstawionymi wynikami prac.

W dalszej części opracowano SWOT dla Stowarzyszenia, opracowując:

Grupa A – mocne strony

Grupa B – słabe strony

Grupa C- szanse

Grupa D- zagrożenia

Kolejnym etapem prac było opracowanie czteroelementowej misji  rozwoju stowarzyszenia, zgodnej z modelem  model Ashridge.

Następnie cała grupa dyskutowała nad określeniem elementów misji, tj.:

A – podstawowym celem – zasadnicza aspiracja rozwoju;

B – wartościami – istotne z punktu widzenia rozwoju członków stowarzyszenia wartości, to w co wierzymy;

C – standardami zachowań – procedury, polityki i schematy działania;

D – głównymi kierunkami strategicznego rozwoju (domeny).

Uwaga. Zapisy z warsztatów będą po redakcji wykorzystane do opracowania dokumentu Strategii Rozwoju Związku Samorządów Polskich, który będzie opracowany po drugim warsztacie strategicznym.

Z życia organizacji

21 sierpnia Związek Samorządów Polskich złożył swoje uwagi podczas posiedzenia komisji sejmowej omawiającej projekt nowelizacji ustawy Prawo Zamówień Publicznych.

Najważniejsze rekomendowane rozwiązania:

1. Wprowadzenie podstawy prawnej do stworzenia polityki zakupowej państwa, która będzie narzędziem do realizacji polityki gospodarczej państwa.

2. Zwiększenie roli planowania w zamówieniach publicznych poprzez:

1) wprowadzenie obowiązku dokonania analizy przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia;

2) nałożenie obowiązku dla centralnych organów administracji rządowej określenia strategii zarządzania dla poszczególnych kategorii zakupowych (drzewo kategorii zakupowych) oraz wskazanie zamówień stanowiących realizację polityki państwa; obowiązek ten będzie stanowił ramy dla rocznych planów postępowań, obecnie funkcjonujących w ramach Pzp;

3) wprowadzenie obowiązku kwartalnej aktualizacji rocznych planów postępowań;

4) koncentrację ogłoszeń o zamówieniach w oficjalnym publikatorze tj. Biuletynie Zamówień Publicznych (poniżej progów UE) oraz Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (powyżej progów UE);

5) zwiększenie znaczenia dialogu z wykonawcą poprzez podkreślenie roli przygotowania postępowania;

6) wprowadzenie do ustawy zasady efektywności.

3. Uproszczenie zasad podmiotowej kwalifikacji wykonawców poprzez:

1) uproszczenie warunków udziału w postępowaniu;

2) ograniczenie i doprecyzowanie przesłanek wykluczenia.

4. Uproszczenie proceduralne w postępowaniach powyżej i poniżej progów unijnych (wprowadzenie podstawowej procedury uproszczonej).

5. Zrównoważenie stron w umowach w sprawie zamówienia publicznego poprzez:

1) określenie zasad kształtowania umów;

2) wprowadzenie katalogu klauzul abuzywnych;

3) określenie obowiązkowych postanowień umownych;

4) wprowadzenie nowych zasad waloryzacji wynagrodzenia.

6. Wprowadzenie obowiązku ewaluacji realizacji umowy.

7. Zniesienie odpowiedzialności solidarnej wykonawców w trybie partnerstwa innowacyjnego.

8. Wprowadzenie obowiązku stosowania zaliczek lub częściowych płatności w umowach powyżej 12 miesięcy.

9. Usprawnienie postępowania skargowego na orzeczenia KIO:

1) obniżenie opłaty od skargi na orzeczenie KIO;

2) wydłużenie terminu na wniesienie skargi na orzeczenie KIO.

10. Usprawnienie systemu kontroli poprzez:

1) wspólne przepisy ogólne dotyczące kontroli zamówień publicznych;

2) przeprowadzanie kontroli na podstawie analizy ryzyka naruszenia prawa;

3) obowiązek publikacji wytycznych dotyczących prowadzenia kontroli przez organy kontroli.

11. Wzmocnienie roli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w przygotowywaniu i  propagowaniu dobrych praktyk i wzorców dokumentów, które będą stanowiły wsparcie dla zamawiających.

26 sierpnia w Polańczyku odbyła się konferencja Związku Samorządów Polskich dla Województwa Podkarpackiego. Bardzo dziękujemy za miłą atmosferę i znakomite przyjęcie władz naszego stowarzyszenia na Podkarpaciu.

Skip to content